maandag 2 februari 2009

Ding 22 Bibliotheek 2.0 en de toekomst van de bibliotheken

Foto- Tim O`Reilly Bibliotheek 2.0 en absoluut vertrouwen.


De genoemde artikelen over Bibliotheek 2.0 gelezen. Boeiend om te lezen en nu ook allemaal duidelijk. Wat een mogelijkheden, dit kan eindeloos doorgaan...... In deze cursus heel veel geleerd en vooral overtuigd van de mogelijkheden die we in de bibliotheek kunnen gebruiken. Web 2.0 het kennisnetwerk voor en door kenniswerkers door middel van handige tools zoals wiki's, blogs, bookmarking nu binnen handbereik van ons en na deze cursus, een aansporing om daarmee te gaan beginnen. De vraag die ik me wel stel is hoe gaan we hiermee om, wat doen we wel, wat niet, hoe houd je dit allemaal bij kwa informatie! Gaat ons werk bestaan uit steeds meer achter de computer zitten om informatie te delen-zoeken-contacten te leggen. Het oog in oog contact met de klant moet niet vergeten worden toch!
De essentiele punten uit de artikelen van Andersen, Stephens en Riemer/ Orient Express, deelnemer 23 dingen gelezen, ze waren zo mooi samengevat. Een korte reactie heb ik ook bij haar achter gelaten.
Ik was onder de indruk van het artikel van Kees Hamann, het Bibliotheek 2.0-manifest. Hij raakt wel de essentie en verwoord dit mooi met zijn 16 punten in ik vorm. Als bibliotheek/ik krijg je namelijk de kans om voor de totale bevolking en niet alleen voor de actieve leners/lezers het informatiecentrum te worden. En als kenniswerker/professional moet je je ook verantwoordelijk en betrokken voelen om nieuwe mogelijkheden te benutten en de informatie te verbeteren.
Met nieuwe digitale toepassingen kunnen we meer doelgroepen bereiken.
Een leuk idee is ook om een groep Jeugdbibliotheek te maken, waar kinderen lid van kunnen worden. Zij worden op de hoogte gehouden, zij kunnen zelf reacties plaatsen en actief deelnemen aan platforms, ideetjes inbrengen enz.
Natuurlijk ben ik lid geworden van de Nederlandse Bibliotheek 2.0 Ning community. Na deze curus een must.

2 opmerkingen:

marja zei

He Smizzel,
Je bent er bijna....
Goed omschreven hoor dit ding en vooral het laatste: interactie met kinderen is denk heel leuk en uitdagend....

Unknown zei

Wat je wel of wat je niet doet met alle dingen die je hier hebben geleerd hangt helemaal van jullie doelstellingen die je als bibliotheek wilt behalen. Afhankelijk van deze doelstellingen kan je dan gaan bekijken hoe o.a. digitale toepassingen hierbij kunnen helpen. Belangrijk is wel om de doelstellingen als uitgangspunt te nemen en niet de techniek. Want 'digitaal gaan' om het 'digitaal gaan' zal niet werken.